Dag 19: Chawata

15 mei 2014 - Bukoba, Tanzania

Donderdag 15 mei

Vanochtend staat mister Sharp weer stipt om 9.00 uur klaar om ons naar Kabirizi te brengen. Onderweg schieten we nog wat mooie kiekjes. We gaan proberen deze toe te voegen. Het internet is werkelijk een crime! Vandaar ook dat er niet dagelijks een nieuw verhaal verschijnt. In het weeshuis aangekomen, nemen we weer een kijkje overal. Ook hier zoals overal in Tanzania is er van alles kapot, loopt aan, is vies of wordt aangevreten door houtvreters. Als je het aanwijst of advies geeft, haalt een ieder z'n schouders op en zegt: oké en verder geen actie. De kinderen zijn allemaal naar school, helaas voor ons. We nemen Clemence mee en gaan verder naar Chawata, het invalidentehuis.

Marc neemt hier in detail de bouwkundige staat op (i.o.v De Vaste Burcht en Yazer) om daar vervolgens een berekening voor te maken om het gebouw weer bruikbaar te krijgen. De gebouwen zouden dan gebruikt kunnen worden voor de weeskinderen uit Kabirizi in combinatie met een aantal invaliden die hier dan getraind kunnen worden in eigen support. Voordat we naar binnen kunnen moet de "congierge" eerst de sleutels ergens gaan ophalen. Mmmm even wachten dus maar weer. Na afloop van ons bezoek deelt deze man, tot onze ontsteltenis, ons mede dat hij nog geld krijgt van ons voor het ophalen van de sleutels!?! Nou ja zeg! Zonder renovatie zit hij zelf in een bouwval. Hij heeft er dus alle belang bij als het gebouw gerenoveerd gaat worden, weer mogelijkheid om invaliden te trainen, weer werk dus, investering. Ttsss en dan ook nog om geld vragen!?!?! Dit is nou precies wat er mis is in Tanzania, Oeganda en misschien in heel Africa. De reden van armoede. Ze doen geen ene fl......piep en vragen om geld, wel 10.000 shilling. We maken er 5000 van, meer krijgt hij niet! Invoice follows, Richard, hi, hi, hi. De woorden van Leo (raka, raka) schieten ons weer te binnen: als je de mensen hier wilt helpen, moet je het commercieel aanpakken. Je zet een onderneming op die winst maakt, hiermee zet je de plaatselijke bevolking aan het werk. Zij genereren inkomen (zolang ze werken) en met de winst dek je je eigen kosten en inkomen. Zo krijg je geen teleurstellingen als mensen je initiatieven niet overnemen of vervolgen.

Het was weer een hele lange dag. Met weer heel veel indrukken en nieuwe inzichten. Iedere dag openbaart het echte Africa zich meer en meer ......

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl